توپ و تور

عطایی کتابچه‌ توجیهات داشت/ ایران با جوانان هم قهرمان آسیا می‌شد


فرهاد نفرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره عملکرد تیم ملی والیبال ایران در مسابقات انتخابی المپیک گفت: مسابقات انتخابی المپیک آخرین و چهارمین تورنمنت تیم ملی در سال جاری است و کادرفنی اطلاعت جامع و کامل از این مسابقات و شرایط تیم‌ها داشتند. برنامه تیم ملی از قبل برای حضور در این رقابت‌ها از قبل مشخص بود و به یک باره در شرایط آن قرار نگرفته بودند.

تیم جوانان هم به هانگژو می‌رفت قهرمان می‌شد

وی گفت: تیم ملی با توجه به دو تورنمنتی قبلی (لیگ ملت‌ها و مسابقات قهرمانی آسیا) می‌توانست با یک تعداد بازیکن دیگر در بازی‌های آسیایی هانگژو شرکت کند و کادر فنی تنها در مرحله فینال از بازیکنان اصلی استفاده می‌کرد. در این شرایط بازیکنان به خاطر مسافت راه و بازی‌هایی که انجام داده بودند کمتر دچار خستگی می‌شدند.

کارشناس والیبال گفت: در بازی‌های آسیایی هانگژو غیر از چین تمامی تیم‌ها با بازیکنان ذخیره به میدان آمده بودند و آن‌ها در حد و اندازه تیم ملی ایران نبودند. با این شرایط تیم جوانان هم قدرت شکست این تیم‌ها را در بازی‌های آسیایی هانگژو داشت.

آلمان حریف ما نبود که در بازی اول باختیم

نفرزاده عنوان کرد: سفر و خستگی راه هم یک موضوع جبری است و تقریباً برخی تیم‌ها مثل قطر هم شرایط مشابه‌ای با تیم ایران داشتند. بازی با آلمان به چند دلیل برای تیم ما بسیار استراتژی و مهم بود؛ یکی به این خاطر که حریف اصلی ما در این مسابقات آلمان نبوده و ایتالیا و برزیل جز حریفان قدرتمند این گروه بودند. تیم ملی به آلمان باخت که جز مدعیان صعودکننده نیست.

وی گفت: شاید باخت تیم ملی برابر برزیل و ایتالیا، قابل توجیه بود. اما تیم ملی به آلمان باخت که چند ماه پیش در لیگ ملت‌ها موفق به شکست این تیم شده بود. بنا بر اظهار سرمربی تیم، بازیکنان ایران در خیلی از موقعیت‌ها پرخطا ظاهر شدند و عملکرد نامطلوبی داشتند. در دفاع روی تور، حمله، حمله، توپ‌گیری بازیکنان ایران ضعیف کار کردند. تیم ملی می‌توانست با تدبیر بهتری عمل کند تا حداقل بازی اول را با برد شروع می‌کردند.

بی‌برنامگی کادر فنی در ترکیب تیم کاملاً مشهود است

نفرزاده یکی از ضعف‌های تیم ملی را نداشتن ترکیب ثابت دانست، اظهارداشت: والیبال ایران بازیکنان زیادی در پست‌های متعددی دارد و تقریباً دست کادرفنی برای انتخاب بازیکن بسیار باز است. البته منظور من این نیست که ترکیب فعلی تیم ملی مشکل داشته باشد، افرادی که برای ترکیب تیم انتخاب شدند جز بازیکنان خوب والیبال هستند. صحبت من روی تعدد بازیکنان والیبال در کشور است که انتخاب زیادی به کادرفنی می‌دهد.

عطایی کتابچه‌ توجیحات داشت/ ایران با جوانان هم قهرمان آسیا می‌شد

وی گفت: در تیم ملی آن چیزی که خیلی مشهود بود، بی برنامگی در انتخاب بازیکن بود. در لیگ ملت‌های والیبال در اولین بازی مقابل ژاپن تیم ملی با جواد کریمی، معنوی نژاد، پوریا خانزاده، اسفندیار شروع کردیم. در هفته دوم وادی جایگزین شد و معنوی نژاد به کل از تیم حذف شد. به طوری که مورد قهر و غضب قرار گرفت و هیچ جایگاهی در تیم نداشت. اگر پوریا خانزاده که در لیگ ملت‌ها به عنوان بازیکن جوانان برابر ژاپن می‌توانست بازی کند، چرا در تورنمنت‌های بعدی مثل قهرمانی آسیا، بازی‌های آسیایی و بازی برابر آلمان در انتخابی المپیک به میدان نرفت. در صورتی که انصافاً عملکرد او به غیر از بازی اول با ژاپن که کمی بی‌تجربه بود، در لیگ ملت‌ها قابل قبول بود. یکی از مشکلات تیم ملی نداشتن ترکیب ثابت بود. در هر تورنمنت و هر مسابقه‌ای عطایی ترکیب بازیکنان را تغییر می‌داد و همین موضوع بی‌برنامگی و چالش در تیم ایجاد کرده بود.

اگر عبادی‌پور خوب بود چرا بعد از قهرمانی آسیا او را حذف کردند؟

کارشناس والیبال ایران گفت: تیم ملی در هر تورنمنت با یک ترکیب جدید بازی کرد. میلاد عبادی‌پور را بعد از کلی حرف و حدیث در ترکیب تیم ملی برای مسابقات قهرمانی آسیا قرار دادیم، اما برای انتخابی المپیک او را از تیم ملی حذف کردند. اگر میلاد عبادی‌پور خوب بود چرا بعد از مسابقات قهرمانی آسیا او را حذف کردید؟! یا چرا در لیگ ملت‌ها مدام سرمربی تیم مصاحبه می‌کرد و به نبود عبادی‌پور به عنوان ستاره تیم اشاره می‌کرد.در نهایت به یک‌باره شهروز همایونفرمنش بازیکن ثابت تیم می‌شود. بعد از لیگ ملت‌ها، اسفندیار از ترکیب تیم خط می‌خورد و دوباره اضافه می‌شود و در انتخابی المپیک به عنوان بازیکن ثابت به میدان می‌رود.

به المپیک صعود می‌کنیم اما روند تیم بدتر می‌شود

وی گفت: تغییرات مکرر در آرایش تیم نشان داد، کادرفنی نتوانسته در طی دو سال به یک ترکیب ثابت دست پیدا کند. به همین شاهد تعویض‌های زیاد در ترکیب تیم بودیم. من در زمان برگزاری لیگ ملت‌ها پیش بینی کرده بودم که تیم ایران در مسابقات قهرمانی آسیا با حضور ژاپن نمی‌تواند به قهرمانی دست پیدا کند. از همان موقع هم این موضوع را پیش‌بینی کرده بودم که در برزیل با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شویم. چون روند تیم نزولی بود. البته تیم ملی صد در صد به المپیک راه پیدا می‌کند اما روند تیم در المپیک بدتر خواهد شد.

عطایی کتابچه‌ توجیحات داشت/ ایران با جوانان هم قهرمان آسیا می‌شد

عطایی برای هر باخت کتابچه‌ای از توجیهات دارد

وی در مورد عملکرد فنی کادرفنی گفت: وقتی سرمربی تیم ملی یکی دو سال شرایطی در اختیار داشت اما طبق اهداف و برنامه‌ها جلو نرفته، باید تغییرات زودتر از این صورت می‌گرفت و هم هیچ ایرادی هم نداشت. تیم ملی امانت در دست سرمربی بود. اعضای کادرفنی قابل احترام هستند و همه تلاششان هم به کار گرفتند اما برخی مسائل پیش نمی‌رود. این موضوع هم دال بر خوب بودن و بد بودن افراد نیست. من نمی‌دانم چرا برخی روی این مسائل گارد دارند. هر بار تیم نتیجه را واگذار می‌کرد کادرفنی برای توجیه آن یک کتابچه داشت و دلایل متعددی مطرح می‌کرد. در صورتی که افراد دیگر این موضوعات را نمی‌پذیرفتند.

نفرزاده عنوان کرد: برخی فکر می‌کردند من با بهروز عطایی زاویه داشتم، در صورتی که اصلاً این طور نبود. او زحمت کش و کار بلد بود اما باید بپذیریم گاهی اوقات برخی کارها پیش نمی‌رود و این به معنی بد بودن افراد نیست. عطایی تیم باشگاهی داشت و چند سالی هم هدایت تیم ملی را برعهده داشته، زحمت زیادی کشید، اما تغییر در ورزش حرفه‌ای طبیعی است.

این خبر را در تهران ورزشی دنبال کنید

منبع مهر

نوشته های مشابه