سایر ورزش ها

تقویت زیرساخت‌ها و روابط بین‌الملل/ چند اقدام فوری برای ورزش قوی



به گزارش خبرنگار مهر، ایران قوی باید ورزش قوی داشته باشد، براساس این گفته رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر با ورزشکاران و قهرمانان ورزشی، به نظر می رسد ورزش ایران برای قوی شدن نیاز به تقویت و برطرف شدن نقاط ضعف دارد. این تقویت ابعاد و جوانب مختلفی دارد که عبدالحمید احمدی معاون سابق وزارت ورزش و رئیس انجمن ورزشی نویسان در یادداشت ذیل به برخی از آن ها به اجمال اشاره کرده است:

تقویت بنیادی ورزش

ارتقاء جایگاه ورزش از نگاه تفریحی و سرگرمی به جایگاه راهبردی و قرار دادن آن در لیست اولویت های کشور، متاسفانه ورزش در اولویت راهبردی کشور قرار نداشته و ارکان حاکمیت و بویژه قوای مقننه و مجریه به دلیل تمرکز بر سایر موضوعات، به نقش برجسته ورزش به عنوان پیشران در برنامه های توسعه کشور و حوزه های اقتصادی و اجتماعی و بین المللی توجه بایسته و شایسته را نداشته اند.

سرمایه گذاری کلان و نگاه خاص کشورهای همسایه و منطقه در حوزه ورزش و میزبانی رویدادهای بزرگ جهانی و بین المللی ورزشی ایجاب می کند که ایران نیز نگاهی آینده نگر در این باره داشته و با توجه به شرایط کشورهای رقیب و میزان سرمایه گذاری و آمادگی آنها در میادین و عرصه های رقابت حضور یابد.

تقویت ساختاری و تشکیلاتی ورزش

روزآمدسازی ساختارهای اجرایی و مدیریتی ورزش کشور در فدراسیون های ورزشی، هیات های ورزشی، و باشگاههای ورزشی و جدا کردن این ساختارها از رویه ها و رویکردهای مدیریت دولتی و دولت محور که به علت عدم تطابق با شرایط روز ورزش جهان به ویژه در فدراسیون ها و باشگاههای حرفه ای، فاصله قابل توجهی به لحاظ کارکرد و عملکرد بین ساختارهای ورزش ایران و کشورهای رقیب ایجاد کرده است.

روزآمدسازی ساختارهای اجرایی و مدیریتی ورزش در فدراسیون های ورزشی، هیات های ورزشی، و باشگاههای ورزشی و جدا کردن این ساختارها از رویه ها و رویکردهای مدیریت دولتی و دولت محور که به علت عدم تطابق با شرایط روز ورزش جهان به ویژه در فدراسیون ها و باشگاههای حرفه ای، فاصله قابل توجهی به لحاظ کارکرد و عملکرد بین ساختارهای ورزش ایران و کشورهای رقیب ایجاد کرده است.

تقویت منابع انسانی و مدیریتی ورزش

روزآمد سازی و تقویت بخش های کارشناسی و مدیریتی در وزارت ورزش و جوانان، کمیته های ملی المپیک و پارالمپیک، فدراسیون های ورزشی، باشگاههای ورزشی و ایجاد امکان جذب نیروهای مجرب و دارای بینش و شناخت کامل از ورزش ایران و جهان در بدنه کارشناسی نهادها و سازمان های ورزشی و بکارگیری مدیران مقبول و دارای اهلیت و کارآمد در پست های ارشد مدیریتی ورزش.

استفاده از تجارب آموزشی کشورهای پیش رو در تربیت مربیان و مدیران ارشد ورزشی و برگزاری دوره های تخصصی مدیریتی و فنی با حضور اساتید شاخص و برجسته بین المللی در جهت روزآمدسازی دانش مدیران و مربیان ورزشی کشور.

بازنگری و روزآمدسازی در آموزش های دانشگاهی و فنی و مهارتی مرتبط با تربیت بدنی و ورزش و مطابق سازی آن با نیازهای فنی، کارشناسی، اجرایی و مدیریتی ورزش.

تقویت بنیه اقتصادی و مالی ورزش

تقویت بنیه اعتباری و بودجه ای ورزش در بودجه سالیانه کشور و افزایش حداقل ده برابری بودجه فعلی درجهت متناسب سازی آن با رشد جمعیت و نیازهای بخش ورزش در ابعاد همگانی و قهرمانی و توسعه زیرساخت ها.

پیش بینی بودجه و اعتبار لازم برای نگهداری و تجهیز ورزشگاهها و اماکن ورزشی ملی در جهت استفاده بهینه و مطلوب از این اماکن با توجه به استهلاک و فرسودگی بخش عمده ای از ورزشگاههای بزرگ کشور.

تعیین تکلیف موضوع حق پخش تلویزیونی و رسانه ای ورزش که عملا بخش ورزش قهرمانی و حرفه ای را از یک منبع درآمدی قابل توجه محروم ساخته است.

روزآمدسازی قوانین و مقررات در موضوع قراردادهای ورزشی و منابع درآمدی ورزش و نحوه هزینه آن و اعمال نظارت دقیق در اجرای قوانین و برخورد قاطع با متخلفین در جهت پیشگیری از بروز مظاهر فسادهای مالی در ورزش.

پیش بینی ردیف های اعتباری دائمی در احکام بودجه کشور برای ایفای نقش موثر ورزش در توسعه سلامت و پیشگیری از بیماریهای غیرواگیردار که علاوه بر هزینه های هنگفت، به عنوان قاتل خاموش در کمین جان مردم قرار گرفته اند، و استفاده از ظرفیت ورزش در افزایش امید و همبستگی ملی و شور و نشاط اجتماعی و کاهش آسیب های اجتماعی و مبارزه با بلاهایی نظیر اعتیاد.

تقویت زیرساخت های ورزشی

بازسازی و نوسازی ورزشگاههای بزرگ و به ویژه مجموعه ورزشی آزادی، سالن ها و اماکن ورزشی موجود در مراکز استانها و استانداردسازی آن ها برای برگزاری و میزبانی رویدادهای ورزشی ملی و بین المللی.

روزآمدسازی نحوه اداره و مدیریت ورزشگاهها و اماکن ورزشی در جهت استفاده مطلوب و چندمنظوره از آن ها با حفظ هویت ورزشی و ایجاد امکان کسب درآمد مجاز از این اماکن در قالب برگزاری نمایشگاهها، همایش ها و برنامه های فرهنگی و اجتماعی مناسب و متناسب با اماکن ورزشی.

به روز رسانی قوانین و مقررات درباره موضوع واگذاری اماکن ورزشی که مشکلات عدیده ای را در استفاده مطلوب و بهینه از این اماکن ایجاد کرده و باعث عدم دسترسی نهادهای متولی توسعه ورزش مثل فدراسیون ها، هیات ها و باشگاههای ورزشی به اماکن تخصصی مورد نیاز گردیده است.

الزام به آمایش در موضوع ساخت و ساز اماکن ورزشی جدید که باعث هدررفت سرمایه گذاری ها در این بخش نشود.

تقویت روابط بین المللی ورزش

تقویت و روزآمدسازی حضور ایران در نظام بین المللی ورزش با رعایت ملاحظات و جوانب در داخل و خارج از کشور و سرمایه گذاری بلند مدت در این عرصه مهم و حساس که ایران بتواند نقش تاثیرگذاری در عرصه های مدیریتی بین المللی ورزش داشته باشد.

تعامل سازنده با سازمان ها و نهادهای بین المللی ورزشی و بویژه کمیته بین المللی المپیک و فدراسیون های بین المللی ورزشی در جهت حمایت از توسعه ورزش در ایران و توجه به سیاست ها و راهبردهای ایران در تعامل و روابط بین کشورها.

برنامه ریزی در جهت حفظ کرسی های موثر بین المللی و تلاش هدفمند در جهت کسب پست ها و کرسی ها در مجامع بین المللی ورزشی و به ویژه هیات رییسه فدراسیون های جهانی و قاره ای.

تلاش برای کسب میزبانی رویدادهای معتبر و رسمی بین المللی، قاره ای و جهانی ورزش که موجب توسعه مراودات بین ایران و سایر کشورها و ارتقاء اعتبار ایران در عرصه بین المللی و توسعه گردشگری ورزشی و کاهش تهدیدهای تبلیغاتی برعلیه ایران می شود.

تعامل و استفاده از ظرفیت نهادهایی نظیر سازمان ملل، یونسکو، سازمان همکاری های اسلامی، اکو، و نظایر آن در جهت توسعه دیپلماسی از طریق ورزش و ایفای نقش موثر در برنامه های ورزشی این سازمان ها.

اقدامات فوری و ضرب الاجل حوزه ورزش

پیگیری دولت برای تصویب لوایح نظام جامع باشگاهداری و سرباز قهرمان در دوره کوتاه فعلی باقیمانده دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی.

پیگیری تصویب و ابلاغ سیاست های کلان ورزش و تربیت بدنی که مدت مدیدی است در مجمع تشخیص مصلحت نظام به سرانجام نرسیده است.

احیای اعتبار ۲۷ صدم درصد مالیات بر ارزش افزوده و درصورت امکان افزایش آن با توجه به مغفول ماندن موضوع مهم ورزش همگانی در کشور.

پیش بینی اعتبار و بودجه ویژه برای المپیک پاریس ۲۰۲۴ با درنظر گرفتن پرداخت حقوق مکفی و مناسب به دارندگان سهمیه المپیک و پیش بینی پاداش درخور به مدال آوران این بازیها که باعث ارتقاء انگیزه و تلاش قهرمانان بشود.

استفاده از ظرفیت های قانون اهداف و وظایف وزارت ورزش و جوانان در جهت توسعه متوازن ورزش کشور و برنامه ریزی جهت تشکیل منظم شورایعالی ورزش و تربیت بدنی که می تواند به عنوان یک میان بر در حل مشکلات و ایجاد هماهنگی و هم افزایی بین نهادهای مرتبط با ورزش ایفای نقش نماید.

این خبر را در تهران ورزشی دنبال کنید

منبع مهر

نوشته های مشابه