دسته‌بندی نشده

کووپارس علیه "اریس"



سید رضا بنی هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره اینکه شاهد افزایش آمار مبتلایان به سویه جدید کرونا (اریس) در مناطق مختلف جهان هستیم، اظهار کرد: خوشبختانه هنوز موردی از ابتلا به این سویه در کشور مشاهده نشده است.

وی در پاسخ به اینکه آیا نیاز است که برای این سویه هم واکسن جدیدی تولید شود، توضیح داد: در این خصوص دو نظریه وجود دارد، اگر فردی در دزهای قبلی واکسنی مثل کووپارس که دارای تمام ساختار آنتی ژنی مقابله با ویروس کرونا را در خود دارد تزریق کرده باشد، با دریافت دز یادآور در مقابل این سویه هم ایمن می‌شود.

وی افزود: نظریه دیگری هم وجود دارد که برای پیشگیری از ابتلا به سویه “اریس” نیاز به تولید واکسن جدید است ولی با توجه به اینکه طی ماه‌های گذشته شاهد شیوع سویه‌های مختلف کرونا بودیم و تا واکسنی از یک سویه تولید می‌شود سویه جدید دیگری شیوع پیدا می‌کند، تولید واکسن‌های مختلف از نظر هزینه ای به صرفه نیست.

وی توضیح داد: بنابراین توصیه می‌شود واجدین شرایط علی زغم دزهایی که قبلا تزریق کرده‌اند، دز یادآور جدیدی تزریق کنند تا درصد ایمنی بدنشان را در مقابل سویه‌های جدید بالا ببرند.

مدیر تحقیقات و توسعه موسسه رازی، افراد واکسن نزده را در معرض بیشترین خطر ابتلا به ‌واریانت‌های جدید عنوان کرد و گفت: پس از گذشت حدود سه سال از شیوع پاندمی کرونا، سیستم ایمنی همچون سال ۹۸ دست و پا بسته نیست و می‌تواند با کمک حافظه قبلی با این ویروس به خوبی مقابله کند؛ به همین دلیل کسانی که هیچ دوزی از واکسن دریافت نکرده‌اند خصوصیت ذکر شده را ندارند و در معرض خطر جدی خواهند بود.

بنی هاشمی در ادامه با اشاره به ویژگی واکسن کووپارس گفت: واکسن کرونا رازی از واکسن هایی است که به علت فعال کردن سیستم ایمنی سلولی، پاسخ ایمنی طولانی مدت ایجاد می کند.

وی اظهار کرد: ماندگاری این واکسن حدود یک سال بین ۹ تا ۱۲ ماه است؛ به عبارتی این واکسن ایمنی زایی و ماندگاری طولانی مدت بر علیه ویروس کرونا ایجاد می کند.

انتهای پیام

این خبر را در تهران ورزشی دنبال کنید

منبع ایسنا

نوشته های مشابه