دسته‌بندی نشده

اجرای توافق تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا پس از پذیرش شروط تهران


به گزارش ایسنا، بیش از یک ماه پیش در اواخر مردادماه سال جاری، ایران و آمریکا توافق کردند که بر اساس یک جدول زمان‌بندی شده، دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی آزاد شده و با استفاده از سوییفت و در فضای رسمی مبادلات بانکی بین‌المللی وارد ۲ بانک در حساب‌های مورد درخواست بانک مرکزی ایران در قطر شود.

در چارچوب همین توافق که به وساطت قطر انجام شد تهران واشنگتن پس از ۲ سال مذاکره روند تبادل زندانیان را نیز آغاز کردند و قرار شد در برابر آزادی پنج آمریکایی که در ایران به جرم جاسوسی در زندان بودند، پنج زندانی ایرانی که بهانه دور زدن تحریم‌های غیرقانونی از سوی نهادهای امنیتی آمریکا بازداشت و در زندان به سر می‌بردند، آزاد شوند.

بر اساس این گزارش ظهر امروز پس انجام کامل مرحله اول توافق میان ایران و آمریکا مبنی بر آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و در اختیار قرار گرفتن آن‌ها توسط تهران برای انجام خریدهای غیرتحریمی، مرحله دوم این توافق یعنی آزادسازی زندانیان بین ایران و آمریکا نیز انجام شد.

عصر امروز پنج زندانی آمریکایی توسط یک هواپیما قطری که از صبح امروز در فرودگاه مهرآباد مستقر شده بود، راهی دوحه شدند. نام سه تن از این زندانیان دو تابعیتی سیامک نمازی، مراد طاهباز و عماد شرقی پیش از این در رسانه ها مطرح شده است و نام ۲ نفر از آنها اعلام نشده که البته برخی از منابع خبری اعلام کرده‌اند که یکی از این ۲ نفر یک زن ایرانی-آمریکایی است.

تا این لحظه از سوی آمریکا و ایران نام این پنج جاسوس آزاد شده به صورت کامل اعلام نشده است.

سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز در فرودگاه دوحه
اجرای توافق تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا
سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز در فرودگاه دوحه

همچنین هفته گذشته از سوی نمایندگی ایران در سازمان ملل نام پنج زندانی آزاد شده از سوی آمریکا که عبارت از لطف‌الله افراسیابی، مهرداد انصاری، امین حسن‌زاده، رضا سرهنگ‌پور و کامبیز عطار کاشانی است، اعلام شد.

بر اساس آنچه که اعلام شده، عصر امروز «مهرداد معین انصاری» و «رضا سرهنگ پور» بر اساس برنامه از پیش تعیین‌شده وارد دوحه، پایتخت قطر شدند و طبق گزارش شبکه پرس تی‌وی در راه تهران هستند. در مراسم استقبال از آن‌ها در قطر، سفیر ایران در دوحه نیز حضور داشت.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز صبح در نشست خبری خود با خبرنگاران اعلام کرد یک نفر از شهروندان آزاد شده ایرانی در آمریکا با توجه به حضور خانواده‌اش در یک کشور ثالث به آن کشور سفر می‌کند و ۲ نفر دیگر نیز با توجه با سابقه حضور و زندگی‌شان در همان کشور باقی می‌مانند.

خبرگزاری فرانسه نیز امروز (دوشنبه) به نقل از یک مسئول آمریکایی خبر داد «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در چارچوب توافق تبادل زندانیان تهران و واشنگتن پنج زندانی ایرانی را عفو کرده است.

مسئول آمریکایی همچنین در مورد پنج جاسوس آمریکایی که تهران را به مقصد قطر ترک کرده‌اند، گفت این افراد مدت کوتاهی در دوحه توقف خواهند داشت و سپس راهی واشنگتن خواهند شد.

او همچنین گفت اتهام این پنج ایرانی آزاد شده مرتبط با اعمال خشونت نیست؛ ۲ نفر از آن‌ها در زندان بودند و سه نفر دیگر اتهامی علیه آن‌ها مطرح نیست.

اجرای توافق تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا
۲ زندانی آزاد شده ایرانی در دوحه

 عصر امروز «علی باقری» مذاکره کننده ارشد ایران نیز در هنگام ورود به نیویورک درباره توافق تهران-واشنگتن گفت: طی مذاکرات فشرده‌ای که در طول چند سال گذشته به صورت غیرمستقیم بین ایران و آمریکا انجام شد، یکی از موضوعات مهم تبادل زندانیان و آزادسازی منابع مالی ایران بود.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت: در جریان این تبادل پنج زندانی ایرانی که به صورت غیرقانونی توسط دستگاه‌های امنیتی آمریکا تحت تعقیب و بازداشت قرار گرفته‌اند، آزاد می‌شوند.

باقری با بیان این‌که تعدادی از این افراد به کشور باز می‌گردند و تعدادی از آن‌ها به خاطر این‌که از قبل در آمریکا زندگی می‌کردند، در آمریکا باقی خواهند ماند، ادامه داد: ایران و دولت سیزدهم نسبت به سرنوشت تمام ایرانیان حتی ایرانیانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند، اهتمام و توجه ویژه دارد.

باقری در پایان گفت: امیدواریم آزادی این زندانیان ایرانی از دست آمریکا باعث شود که آمریکایی‌ها این مسئله را به خوبی متوجه شوند که بیش از این به اقدامات غیرقانونی خود در تحت تعقیب قرار دادن ایرانیان به خاطر انجام دادن اقدامات قانونی در آمریکا ادامه ندهند.

به گزارش ایسنا، «ماجد الانصاری» سخنگوی وزارت خارجه قطر نیز امروز (دوشنبه) و در گفت‌وگو با شبکه الجزیره اعلام کرد که «مذاکرات برای رسیدن به توافق تبادل زندانیان میان تهران و واشنگتن بیش از ۲ سال طول کشید»

الانصاری گفت: به محض آزادی زندانیان، بخش مالی توافق اجرایی خواهد شد. قبل از حصول توافق مسئولان قطری سفرهای فشرده‌ای به تهران و واشنگتن داشتند. این توافق تضمین‌های متعددی به‌ویژه در زمینه مالی را شامل می‌شود.

 مقامات تهران در طی مدت بارها اعلام کرده‌اند که به موضوع تبادل زندانیان نگاه انسان‌دوستانه دارند و اگر امریکا این موضوع را به مذاکرات برجام و همچنین برخی از تحولات داخلی سال گذشته ایران گره نزده بودند، بسیار زودتر از این تبادل زندانیان بین ۲ کشور انجام شده بود.

 انتهای پیام

این خبر را در تهران ورزشی دنبال کنید

منبع ایسنا

نوشته های مشابه