دسته‌بندی نشده

فهرست کالاهای وارداتی ممنوعه برای تجارت آزاد با پاکستان کوتاه می‌شود



به گزارش ایسنا، هادی طالبیان مقدم در حاشیه نشست مشترک تجارت با بازار پاکستان و اولین نمایشگاه بین‌المللی صادرات به پاکستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تاکنون بیشترین سطح تجارت دو کشور نزدیک به ۲.۵ میلیارد دلار بوده است. با برگزاری نشست‌های و نمایشگاه‌های تخصصی، اعزام و پذیرش هیئت‌های تجاری، فعال کردن بازارچه‌های مرزی و مراکز تجاری می‌توان سطح مبادلات تجاری دو کشور را افزایش داد.

وی با بیان اینکه قرار است مراکز تجاری طی ماه‌های آینده در پاکستان افتتاح شود، تصریح کرد: همچنین برنامه‌ریزی شده طی دو تا سه ماه آینده یک رویدار فرهنگی تجاری با شبه قاره هند برگزار شود.

طالبیان مقدم با بیان اینکه با رویکرد استفاده از شرکت‌های دانش بنیان، بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی می‌توانیم امیدوار باشیم حجم مبادلات تجاری با پاکستان افزایش پیدا کند، گفت: به طور مشخص بر اساس برنامه راهبردی پنج ساله بین ایران و پاکستان در زمینه افزایش روابط تجاری مقرر شده از راه‌های مختلف از جمله تجارت آزاد و تهاتر به افزایش سطح تجارت بین دو کشور کمک کنیم.

از طرف دیگر به گفته مدیرکل آسیای جنوبی مدیرکل آسیای جنوبی (شبه قاره هند) سازمان توسعه تجارت در حال حاضر مذاکرات دور پنجم در رابطه با تجارت آزاد بین ایران و پاکستان شروع و نشست‌های داخلی با دفاتر تخصصی وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی نیز آغاز شده است. در حال حاضر باید متن موافقت‌نامه نهایی شود و تکمیل برخی از پیوست‌های فنی در حوزه استاندارد شناسایی متقابل و غیره نیز در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه افق یک تا دو سال برای نهایی شدن تجارت آزاد بین ایران و پاکستان دیده شده، گفت: یکی از پیوست‌های این موافقت‌نامه تجارت آزاد، فهرست کالاهای حساس است که دو طرف نسبت به آن حساسیت دارند. برای مثال رعایت سهم تولید داخل در بازار و حمایت از تولیدکنندگان داخل از جمله این حساسیت‌ها است. فهرست کالاهای حساس در دور قبلی مذاکرات برای دو طرف فهرست بلندی بود، اما امیدواریم با تفاهم‌هایی که برای تسهیل تجارت صورت می‌گیرد، این فهرست کالایی کوتاه‌تر و ممنوعیت‌ها و حساسیت‌ها کمتر شود.

طالبیان مقدم با بیان اینکه در حال حاضر تراز تجاری دو کشور به نفع ایران مثبت است، گفت: البته ایران هم به برخی از کالاهای پاکستان نیاز دارد. قرارداد تجارت آزاد با افق تهیه شده در سند راهبردی می‌تواند به افزایش سطح مبادلات دو کشور به پنج میلیارد دلار با رویکرد تهاتر و تجارت آزاد کمک کند.

انتهای پیام

این خبر را در تهران ورزشی دنبال کنید

منبع ایسنا

نوشته های مشابه