دسته‌بندی نشده

هزینه‌های بالاتر برای نفت دردسر شد



به گزارش ایسنا، یکی از دلایل این امر، موانع اقتصادی بوده که قیمت‌ها را تحت فشار قرار داده و مانع صعود آنها به بالای ۱۰۰ دلار شده است. مسئله دیگر، افزایش هزینه‌های مربوط به نقل و انتقال نفت و کاهش تقاضا است.

بلومبرگ اوایل اکتبر گزارش کرد از زمان درگیری در سرزمین‌های اشغالی، نرخ حمل و نقل در ۱۶ مسیر دریایی جهانی، ۵۰ درصد افزایش یافته است.  این داده‌ها ازسوی بورس بالتیک منتشر شده و مربوط به دوره زمانی بین ۹ تا ۱۵ اکتبر است.

جامن کارتسوناس، یکی از شرکای مدیر در شرکت «بریک ویو ادوایزر» در این باره به بلومبرگ گفت: کشتیرانی همواره از آشفتگی‌های ژئوپلیتیکی سود برده است. فوریت تامین منابع انرژی، اولین مسئله‌ای است که هنگام شروع جنگ به ذهن معامله‌گران خطور می‌کند.

رویترز هفته گذشته داده‌های مشابهی را به نقل از شرکت LSEG منتشر و گزارش کرد نشانه‌های ضعف در بازار فیزیکی نفت، نشان می‌دهد که این وضعیت در آستانه سرایت به بازار آتی بوده و قیمت‌ شاخص‌ها را پایین می‌آورد.

جیمز دیویس، تحلیلگر شرکت FGE در این باره گفت: در سطح جهانی، تقاضا از این بعد، ثابت یا رو به کاهش است و ما شاهد افزایش عرضه نفت از کشورهای غیراوپک خواهیم بود.

البته هیچ قطعیتی وجود ندارد زیرا بازار شاهد عرضه بیشتری از سوی اوپک نخواهد بود. عربستان سعودی و روسیه اعلام کرده‌اند که آماده‌اند تا کاهش تولید خود را تا زمانی که لازم باشد، برای رسیدن به قیمت‌های مورد نظرشان، تمدید کنند و برخی دیگر از اعضای اوپک به دلیل مشکل نرخ حمل‌ونقل، شاهد بارگیری محموله‌های کمتری هستند.

طبق گزارش رویترز به نقل از بازرگانان، بارگیری نفت از نیجریه و آنگولا این اواخر به دلیل تغییر نرخ حمل بار، کند شده است. در نتیجه، نرخ اضافی قیمت معاملات فیزیکی نفت نسبت به شاخص‌های بازار، بین یک تا دو دلار در هر بشکه کاهش پیدا کرده است.

همچنین بحث حاشیه سود پایین‌تر پالایش نفت هم وجود دارد. پالایشگاه‌ها ماه‌ها بود که با توجه به تقاضای قوی و قیمت‌های نه چندان بالای نفت، از حاشیه سود قوی برخوردار بودند. در حال حاضر، با نزدیک شدن به پایان فصل رانندگی در آمریکا، اوضاع تغییر پیدا کرده که به معنای کاهش تقاضا برای بنزین است.

بلومبرگ هفته گذشته گزارش کرد حاشیه سود ناخالص پالایش نفت در سنگاپور از ابتدای سه ماهه چهارم تا کنون، ۵۰ درصد کاهش یافته است و بر اساس داده‌های رویترز در ۱۵ اکتبر، به ۴.۸۰ دلار در هر بشکه رسیده است، در حالی که میانگین حاشیه سود در سه ماهه دوم سال میلادی جاری، ۹.۶۰ دلار در هر بشکه بود.

همه این‌ها نشانه‌هایی هستند که نشان می‌دهند قیمت‌های ضعیف‌تر ممکن است به دلیل تجارت فیزیکی ضعیف‌تر نفت در راه باشند. در واقع، شاخص‌های قیمت بازار جهانی پس از افزایش اولیه در پی تحولات سرزمین‌های اشغالی فلسطین، کاهش پیدا کردند، زیرا انتظارات برای حل و فصل سریع در میان تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به درگیری‌ها پیش از گسترش آنها، بالاتر رفته است.

اما این بازار فیزیکی است که اهمیت دارد و سیگنال‌ها در آنجا، حتی قوی‌تر به نظر می‌رسند. طبق گزارش رویترز، بین ۲۰ تا ۳۰ محموله نفت نیجریه به همراه شش یا هفت محموله نفت آنگولا فروش نرفته است. طبق گزارش رویترز، معمولا در این زمان از سال، مقدار محموله‌های فروخته نشده بسیار کمتر است.

کاهش حاشیه سود در آمریکا هم به نظر می‌رسد روی تصمیمات تولید پالایشگاه‌ها تاثیر گذاشته و این با وجود صادرات قوی نفت و سوخت در تابستان امسال بوده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، برخی می‌گویند کاهش تقاضا برای بنزین، نتیجه افزایش خودروهای برقی است. با این حال، خودروهای برقی بخش کوچکی از کل فروش خودرو در آمریکا را تشکیل می‌دهند. بنابراین، برای هرگونه نتیجه گیری زود است. اما در عوض، ممکن است پالایشگاه‌ها، تولید سوخت‌هایی را افزایش داده باشند که دچار کمبود عرضه در بازار جهانی شده اند و نرخ تولید را به دلیل کاهش حاشیه سود، پایین برده اند. دورنمای قیمت سه رقمی نفت ممکن است هنوز دور نشده باشد.

انتهای پیام

این خبر را در تهران ورزشی دنبال کنید

منبع ایسنا

نوشته های مشابه