دسته‌بندی نشده

آبرسانی به ۱۰ هزار روستای کشور تا پایان برنامه هفتم توسعه



به گزارش ایسنا، مجید آقازاده شب گذشته در شورای معاونین شرکت آبفا خراسان شمالی اظهار کرد: طرح جهادی آبرسانی به ۱۰ هزار روستای کشور یک ابر پروژه محسوب می‌شود که پیش از این سابقه نداشته و توسط دولت سیزدهم در حال اجرا است.

وی با تاکید بر اینکه اجرای این ابرپروژه ۴۷ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، افزود: یک میلیون خانوار و ۴ میلیون نفر جمعیت تحت پوشش این ابرپروژه قرار خواهند گرفت و حدود ۱۴ هزار و ۶۰۰ کیلومتر خط انتقال و ۱۴ هزار و ۷۰۰ کیلومتر شبکه با حفر ۷۰۰ حلقه چاه انجام می شود.

وی ادامه داد: در این اقدام قرار بود بیش از ۷ هزار پروژه توسط قرارگاه انجام شود که ۲ هزار روستا به آن اضافه شد و ما از آن با عنوان طرح جهادی آبرسانی به ۱۰ هزار روستا در کشور یاد می کنیم.

آقازاده بیان کرد: با اجرای این پروژه ۱۰ هزار و ۶۰۰ لیتر برثانیه آب در روستاهای مورد نظر تولید می شود. همچنین ۷۰۰ پیمانکار در آن ها فعال بوده و ۵۰۰ هزار تن مصالح مصرف خواهد شد.

این مسئول تصریح کرد: حجم اجرای این ابر پروژه آنقدر بالاست که شرکت های تولید کننده لوله های پلی اتیلن و فراهم کننده مواد اولیه آن جوابگوی نیاز شرکت نبوده و واردات نیز انجام شد. درواقع قبلی ها می‌گفتند این ابر پروژه اجرا شدنی نیست اما در این دولت شروع شد تا شاهد توسعه کشور و رفع نیاز مردم باشیم.

معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور خاطرنشان کرد: با این اوصاف تا پایان برنامه هفتم توسعه، دیگر روستای بالای ۲۰ خانوار فاقد آب در کشور نخواهیم داشت.

وی گفت: در خصوص استان خراسان شمالی نیز تلاش می شود تا هرچه سریعتر تمام تعهداتمان را نسبت به استان انجام دهیم تا شاهد کاهش تنش آبی در استان و رفع مشکلات باشیم.

وی همچنین اظهار کرد: پساب، پایدارترین منبع آبی برای صنعت است لذا ضرورت دارد تا شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی به این سمت حرکت کند تا صنایع از پساب استفاده کنند.

۱۹۴ روستای دارای تنش آبی در خراسان شمالی 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی خراسان شمالی نیز در این جلسه اعلام کرد: ۱۹۴ روستای دارای تنش آبی در استان وجود دارد که جمع کسری آب آن ها ۶۱۱ لیتر بر ثانیه بوده و بیش از ۶۱۸ میلیارد تومان اعتبار نیز برای رفع تنش آبی در آن‌ها نیاز است.

نعیمی گفت: تکمیل بودن ظرفیت تصفیه خانه های فاضلاب بجنورد و عدم امکان توسعه شبکه، مشکل حاد دفع فاضلاب در مناطق فاقد شبکه فاضلاب شهری، عدم تحقق مصوبه اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی از محل پتروشیمی برای تصفیه خانه فاضلاب و همچنین عدم تمایل صنعت برای سرمایه گذاری در حوزه پساب بخشی از مشکلات استان در حوزه فاضلاب است.

وی تصریح کرد: استان خراسان شمالی استانی مرزی با شرایط خاص است که سبب محرومیت آن شده؛ لذا لازم است تا مسئولان مرکز، با این نگاه به محرومیت زدایی استان کمک کند.

به گزارش ایسنا، مشکلات حوزه آب و فاضلاب خراسان شمالی در شهرستان های مختلف مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و راهکارهای رفع آن ها نیز بررسی شد.

انتهای پیام

این خبر را در تهران ورزشی دنبال کنید

منبع ایسنا

نوشته های مشابه